Krzysztof Lipka urodził się 12
czerwca 1949 r. w Łodzi. Tam ukończył III Liceum Ogólnokształcące im.
T. Kościuszki, a następnie Wydział Teorii
i Dyrygowania PSM II st. im. F. Chopina w Warszawie (dyplom 1971). Studiował
historię na Uniwersytecie Łódzkim (1968) oraz na Uniwersytecie Warszawskim
muzykologię (dyplom z harmoniki funkcyjnej na etapie rozkładu, w r. 1979
u prof. Zofii Lissy) i historię sztuki (dyplom z architektury neogotyku,
w r. 1989 u prof. Tadeusza S. Jaroszewskiego).
Już w czasach szkolnych współpracował z wytwórnią filmową w Łodzi (statystowanie,
gwary, podkładanie głosu). W latach 1972 - 1975 pracownik redakcji Przeglądu
Sportowego. W latach 1975 - 1994 redaktor Programu III Polskiego Radia. W roku
1994 pomysłodawca i współzałożyciel Polskiego Radia BIS. W latach 1994 - 2003
kierownik Redakcji Form Eksperymentalnych i Redakcji Popularyzacji Kultury Polskiego
Radia BIS. Autor licznych audycji i słuchowisk literacko-muzycznych.
Nagrody:
I nagroda w konkursie Pro Musica,
Budapeszt 1977 za audycję "Beethoven
- właściciel mózgu";
4 razy Prix Musical de Radio
Brno za audycje:
1982, "Pierwsze
kroki kompozytora: Karol Szymanowski", 1987, "Scena balkonowa" (C.
de Bergerac, E. Rostand, J. B. Foerster),
1991, "Majster Hummel" (współautor:
Etela Čárska), 1997, "Świat w zasięgu ręki" (o niewidomych muzykach);
Nagroda Indywidualna I st. Prezesa
PRiTV 1983;
Złoty Mikrofon 1992;
Nagroda
Publiczności na Festiwalu Słuchowisk
Polskiego Radia Bolimów 1997 za słuchowisko "Atlantyda
naszych dni" (o Wenecji, z muzyką Marcina Błażewicza).
Członek:
Stowarzyszenia
Historyków Sztuki, 1991,
sekretarz Zarządu
Oddziału Warszawskiego 1994 - 2002; Stowarzyszenia Pisarzy Polskich,
1993;
członek Komisji
Rewizyjnej Oddziału Warszawskiego od 1996; członek Zarządu Oddziału Warszawskiego
1999 - 2002;
Stowarzyszenia
Autorów ZAiKS, 1993;
członek-założyciel Fundacji Przyjaciół Radia, 1993;
członek-założyciel
Stowarzyszenia Artystycznego PRO ARTE FUTURA, 1994.
Wielokrotnie współpracował z teatrem, w tym z Krystianem Lupą (Teatr
Miniatura w Warszawie, Stary Teatr w Krakowie, Teatr im. C. Norwida w
Jeleniej Górze), z Piotrem Mossem, z Marcinem Jarnuszkiewiczem, z Grzegorzem
Woźniakiem, z Ireną Jun, stale z Teatrem Polskiego Radia.
W roku akademickim 1998 - 1999 w ramach Studium Nauk Humanistycznych na Akademii
Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie prowadził cykl wykładów p. t. Metafizyka
muzyki, gdzie przedstawił własną koncepcję filozofii muzyki. W latach 2000 -
2002 wykładał na I Wydziale Akademii Muzycznej im. F. Chopina style muzyczne
dla IV roku teorii muzyki.
Jest także autorem ponad dwustu (nie licząc prasy codziennej) szkiców, esejów
i artykułów z zakresu sztuki i kultury. Publikował m. in. w "Akcencie", "Arche",
Art & Business , "Canorze" , "Enigmie", "Filharmonii", "Firmie",
Hi-Fi , "Jazz Forum", "Klasyce" , "Kontekstach" , "Kulturze", "Kwartalniku
Filmowym", "Literaturze", "Miesięczniku Literackim", "Nowych
Książkach", "Ogłoszeniach" , "Ogrodzie", "Pielgrzymie Polskim", "Podróżach
i Marzeniach", "Powściągliwości i Pracy", "Ruchu Muzycznym", "Studiu",
"Sztuce i Filozofii" , "Teatrze", "Tu i Teraz", "Tygodniku
Powszechnym"; w gazetach: "Express Wieczorny", "Nowa Europa", "Nowy
Świat", "Życie" oraz w licznych katalogach wystaw malarstwa współczesnego
(Jan Dobkowski, Łukasz Korolkiewicz, Zbysław M. Maciejewski, Józef Tomczyk, Anna
Ziaja). Członek grupy inicjatywnej i kolegium redakcyjnego pisma Muzyka 21, 2000
- 2002. Jako prozaik debiutował opowiadaniem Wariacje z fletem w "Twórczości" w
roku 1983.
Bibliografia:
Książki wydane:
"Wariacje z fletem", opowiadania, MAW, Warszawa 1989;
"Laura na Zamku Godzin. Baśń na dwanaście wieczorów", Brawo,
Warszawa 1990 (4 kasety);
"Usta i kamień", wiersze, C&K Studio, Kraków 1992;
"Pensjonat Barataria", powieść filozoficzna, 1. Unia Wydawnicza
C&S,
Warszawa 1993; 2. Nowy
Świat, Warszawa 2003;
"Elegie moszczenickie" , tomik poetycki, Aula, Warszawa 2000;
"Wszystko przez Schuberta, czyli Mikropowieść wściekle nowoczesna" , Aula, Warszawa
2001;
"Kasztanów Dwadzieścia. Trzy eklogi", tomik poetycki, Nowy Świat Warszawa 2003
|